Meta (Facebook) oferuje nam wiele możliwości do podglądania konkurencji i ich działań. Konkurencja nie ma pewności, że ich podglądasz, natomiast domyśla się, bo podgląda Ciebie! Z jakich darmowych narzędzi Meta (i dodatkowych) możesz skorzystać, aby wyciągnąć jak najwięcej informacji i wniosków i następnie zastosować je na korzyść własnego biznesu? Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
Meta Business Suite
W samym Meta Business Suite znajdziemy sporo statystyk, które (jeśli dobrze odczytane i zrozumiane), mogą stać się bazą do inspiracji i polepszenia zasięgów i zaangażowania. Jak podglądać podobne posty i/lub posty Twojej konkurencji? Wystarczy, że wejdziesz w “Zawartość” następnie w “Posty i rolki” i na górze strony powinien wyświetlić się banerek “posty podobnych firm” – wystarczy wówczas kliknąć na jego rozszerzenie z prawej strony.
Warto pamiętać o tym, że nie zawsze wszystkie opcje są dostępne na każdym koncie Meta. W wielu przypadkach fanpage mają mniejszą póle możliwości, stąd nie u każdego funkcja podobnych postów jest obecnie widoczna. Z tego co zaobserwowaliśmy jeżeli fanpage ma więcej niż 5 000 followersów to opcja podobnych postów jest w nim dostępna – jest to jednak tylko domysł na próbie kilku kont.
Biblioteka reklam Meta
W bibliotece reklam można przeszukiwać reklamy obecnie oraz historycznie wyświetlane na platformach Meta. Wystarczy podać słowo kluczowe lub reklamodawcę i już możesz znaleźć reklamę Twojej konkurencji lub branży. W niektórych krajach oraz w przypadku konkretnych branż (np. związanych z wydatkami kraju/polityką) możesz również zobaczyć grupę docelową oraz budżet wydany na promocję danego fanpage’a. Tutaj przykład takiego działania na podstawie profilu Mateusza Morawieckiego:
Wracając na „realne” podwórko – po analizie kilku kont będziesz mógł wprawnie zobaczyć w jaki sposób dana marka buduje swoje lejki i jakiego rodzaju komunikaty kieruje do swoich użytkowników. To bardzo istotne szczególnie w pierwszym etapie rozwoju konta, ponieważ niemalże „na tacy” mamy podany know-how jakie lead magnet’y działają najlepiej (skoro są reklamowane) czy też jak konkurencja podchodzi do kwestii remarketingu produktowego.
Statystyki i Analiza porównawcza w Meta Business Suite
Kolejny raz powracamy do Meta Business Suite – narzędzia, które z perspektywy jej założyciela jest głównym priorytetem rozwoju dla administratorów. Tym razem zagłębimy się do rozdziału „Statystyki i Analiza”.
W pierwszej kolejności dodaj konkurencję do swojej listy podglądanych kont i porównaj wyniki i zawartości Twojej firmy z podobnymi firmami na platformie Instagram i Facebook.
Aby dostać się do modułu wejdź w Meta Business Suite swojego fanpage’a i kliknij w “Statystyki” a następnie w “Analiza porównawcza”.
Wejdź w zakładkę “Firmy do wyświetlenia”, aby dodać firmy, które chcesz podglądać pod kątem inspiracji. Możesz teraz przeglądać działania obserwowanych firm na Instagramie i na Facebooku dzięki modułowi w prawym górnym rogu:
SimilarWeb
SimilarWeb to świetne narzędzie do analizy statystyk stron internetowych, które prawdopodobnie znasz i używasz na potrzeby szybkiej weryfikacji ruchu na WWW. Wystarczy, że wpiszesz adres strony internetowej w SimilarWeb, a przedstawiony zostanie Ci komplet danych.
Czego jednak możesz nie wiedzieć to fakt, iż to bardzo istotne narzędzie z perspektywy ukazania rozkładu ruchu dla poszczególnych kanałów Social Media. Dzięki tej wiedzy dowiesz się w które portale Twoja konkurencja inwestuje najwięcej swojego czasu/pieniędzy i jak przekłada się to na przejścia na stronę internetową.
Ubersuggest
Ubersuggest jest narzędziem dedykowanym głównie do SEO jednak warto również spojrzeć na nie z nieco innej strony. Ma ono ciekawe zastosowanie w przypadku analizy profili na Social Media’ch.
Jeżeli wpiszemy adres strony internetowej w wyszukiwarkę na https://neilpatel.com/ubersuggest/ i wybierzemy opcję Traffic Estimation -> Top Pages by Traffic możemy zobaczyć jak często konkretne podstrony i blog posty były udostępniane w mediach społecznościowych.
Misją SocialKid jest przybliżenie w jaki sposób wykorzystać Social Media oraz narzędzia marketingowe na korzyść własnego biznesu. Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny, a w razie pytań zapraszamy do kontaktu!