Testy A/B to świetna metoda do zbadania skuteczności materiałów, które chcemy dodać na naszym fanpage’u. Dotychczas dostępna w Meta (Facebooku) tylko przy reklamach, teraz wkracza jako opcja, którą będzie można wykorzystać do organicznych postów na fanpage’ach!
Tak, dokładnie! Już głośno szepczą o tej funkcjonalności w USA, a to znaczy, że za chwilę głośno będzie o niej również u nas. Mało kto jednak, wie, że opcja ta jest już w pełni dostępna w Polsce.
Jeśli nie są Ci obce reklamy na Facebooku to pewnie musnąłęś się z ideą tej właśnie funkcjonalności.
Otóż testy A/B postów organicznych są dostępne z poziomu Meta Business Suite, a poniżej przedstawiamy ich najważniejsze zagadnienia.
Można przygotować do czterech wersji jednego posta
W ramach jednego testu możemy przygotować od 2 do 4 różnych wersji posta. Mogą się one różnić zarówno grafiką, jak i tekstem. Aby do nich dotrzeć wystarczy wejść w Terminarz -> Zaplanuj -> Utwórz test A/B
Każda wersja zostanie pokazana innej części twojej grupy docelowej
Facebook w trakcie trwania testu będzie pokazywał wszystkie posty testowe, ale różnym osobom. Oznacza to, że jeden użytkownik nie zobaczy dwóch postów, lecz tylko jedną wersję. Testy będą realizowane na części użytkowników z Twojej grupy followers’ów.
Istotnym zagadnieniem jest to, że podczas testu posty będą pokazywane w formie tzw. Dark postów, a więc nie będą widoczne na „oficjalnym” feedzie Twojego fanpage’a. Dopiero po zakończeniu testu Facebook zadecyduje, który post „wygra” i zostanie opublikowany. Warto również wspomnieć, że jako administrator na Facebook’u będziesz widział wszystkie wersje postów – nie ma co się jednak przerażać, bo użytkownik bez praw do Twojego fanpage’a będzie widział jedynie ostateczny wpis.
Test trwa 30 minut i o wygraniu decyduje zaangażowanie
Nie mamy możliwości wpłynąć na dwa główne parametry testu: czas trwania oraz główny wyznacznik zwycięstwa. Facebook wybrał tutaj proste zasady: każdy test trwa 30 minut, a o tym kto wygra decyduje współczynnik zaangażowania. W praktyce oznacza to, że post który zdobył więcej kliknięć/komentarzy/reakcji zostanie opublikowany jako zwycięski.
…a najlepsze w tym jest, że to Was nic nie kosztuje. Testy są absolutnie darmowe i gotowe do wykorzystania już teraz. Wystarczy mieć nawet jedną grafikę i przygotować kilka różnych treści, aby dowiedzieć się, który post zdobędzie większe zaangażowanie.